Konsertti on aina tulkinta, mutta entä kun konsertin aiheet ovat
taiteesta tai historiasta tuttuja henkilöitä? Tiistain ensimmäisessä
konsertissa Kolme naiskohtaloa: Medée, Marie
Antoinette ja Arianne käydään läpi kolmen naisen elämää suurempia henkilökohtaisia
menetyksiä ja lyyristä epätoivoa.
Essi Luttinen |
Eveliina Kytömäki |
Zetes -kvintetin
(Pauliina Fred, huilu; Jasu Moisio, oboe; Markus Kaarto, klarinetti; Jani
Sunnarborg, fagotti; Tommi Hyytinen, luonnontorvi) erikoisalaa ovat osuvasti
vanhan musiikin esityskäytännöt. He ovat vaikuttaneet monissa vanhan musiikin
kokoonpanoissa, kuten Helsingin Barokkiorkesteri, Suomalainen barokkiorkesteri,
Les Musiciens du Louvre, Les Talens Lyriques, Capriccio Stravagante, the New
Dutch Academy ja Oslon Barokkiorkesteri, mutta esiintyvät myös solisteina.
Heille omin aikakausi on 1800 -luvun vaihde.
Medée |
Kuten Medéekin, Arianna joutuu kohtalonsa riepoteltavaksi. Arianna on kreikkalaisen mytologian prinsessa, Kreetan kuninkaan, pääjumala Zeuksen pojan, tytär. Hän rakastuu Théséehen, jonka auttaa kukistamaan Minotauruksen, velipuolensa, mutta Thésée hylkää Ariannan julmasti Naxoksen saarelle. Traagisesta kohtalostaan huolimatta hänen epäonnensa ei ole ikuinen, sillä lopulta Zeus tekee hänestä kuolemattoman ja hän menee naimisiin Dionysoksen, viinin ja ylettömyyden jumalan kanssa. Illan konsertissa Ariannaan on kuitenkin ennen kaikkea petetty sankaritar Odotan innolla, kuinka kaunis mezzosopraano ja kiehtovat soittimet saavat näkyviin epäoikeutetun kärsimyksen ja Ariannan erityislaatuisuuden Kreikan mytologian naishahmojen joukossa.
Marie Antoinette |
Kahdesta edellisestä eroten
Marie Antoinette ei liity kreikkalaiseen mytologiaan, mutta on sitäkin myyttisempi.
Noustessaan Ranskan kuningattareksi vain 18 -vuotiaana, Wienin hovissa
hemmoteltu nuori nainen ei ollut lainkaan valmis uuden asemansa vaatimuksiin.
Pikku hiljaa pariisilaisten uudeksi lempipuuhaksi nousikin Marie Antoinetten ylettömistä
vaatehankinnoista juoruaminen. Kuningattaren leveää elämäntyyliä halveksuttiin
avoimesti, varsinkin kun kansa näki nälkää. Edes kuuluisaa Antakaa heidän syödä leivoksia -lausahdusta ei ole koskaan kuultu
Marie Antoineten suusta, vaan se on vain pieni lisä pitkään listaan hänen
rikkomuksistaan kansan silmissä. Vaikka Marie Antoinette ei voinutkaan sietää
hänen asemaansa kuuluvaa etiketin noudattamista, osoitti hän tarvittaessa
mielipiteensä kuningaskunnan asioitten hoitamisesta. Vaikka kuningasperheen
valta oli luhistumassa, Marie Antoinette halusi ylläpitää ehdottoman monarkian.
Lopulta kansan patoutunut viha sai surullisen kuuluisan päätöksensä, kun 16.
lokakuuta 1793 Pariisin kapinalliset mestaavat koko kuningasperheen.
Konsertissa kuullaankin tsekkiläisen Jan Ladislav Dussekin säveltämä teos Marie
Antoineten kuolemasta. On hyvin kiinnostava kuulla, kuinka muusikot tulkitsevat
Marie Antoineten traagista loppua. Marie Antoinetesta kertovan musiikin
kuuntelu on hyvin tunteikasta myös siksi että Marie Antoinette rakasti taiteita
ja sävelsi itsekin.
Illan toisena konserttina
Kolme naiskohtaloa -konsertin
muusikot esittävät Mozartin musiikkiin keskittyän Mozartiana -konsertin. Esitettävät kappaleet osoittavat
erinomaisesti sen herkkyyden, mikä Mozartilla oli säveltäessään eri tyylilajien
musiikkia.
Musiikkijuhlien tiistai on siis tragiikkaa, neroutta ja monieleisiä tunnekuohuja täynnä!
Teksti: Karoliina Vesa
Musiikkijuhlien tiistai on siis tragiikkaa, neroutta ja monieleisiä tunnekuohuja täynnä!
Teksti: Karoliina Vesa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti