Fortepianisti Tuija Hakkilan ja
viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin Salzburg-Pietari -konsertissa käy heti
selväksi eräs asia: soittimet ovat kuin sulaa vahaa loistavien soittajien käsissä.
En tiedä, johtuuko tämä siitä, että soittajat yksinkertaisesti ovat kuin yhtä
soitintensa kanssa vai siitä, että soittajien kasvoilta ja eläytymisestä
huomaa, että he pitävät valtavasti soittamistaan kappaleista - varmaankin
kummastakin.
Tuija Hakkila ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch |
Hakkila ja Kaakinen-Pilch ovat
tunnettuja siitä, että osaavat valita erinomaisia ohjelmistoja. Tämän saimme
konsertissa huomata. Kolmen eri säveltäjän - Mozart, Bach ja Titz - toivat
konserttiin sekä täydellisen balanssin että vaihtelevaisuutta, minkä ansiosta
meille avautui lavalla olevien soittimien monipuolisuus. Konsertin ensimmäisen
osan Mozartin Variaatiot viululle ja pianolle ovat ihana alku konsertille: se
on viipyileväisyydessään on kuin ylistyssoitto kaipaukselle. Moneen kertaan konsertin
aikana myös ihastelen Kaakinen-Pilchin virtuositeettia ja sitä, kuinka moniääninen
soitin viola d'amore on taitavan soittajan käsissä.
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch |
Konsertissa oli kaiken kaikkiaan uskomaton
jännite, kun kaksi kiehtovan soittimen taitajaa soitti kuin kahden muusikon
vuoropuheluna ohjelmaa, joka oli hyvin harmoninen mutta yllätyksellinen.
Voi kunpa kuulisimme
seuraavinakin vuonna Vantaan musiikkijuhlilla Hakkilan ja Kaakkinen-Pilchin
yhteisiä konsertteja!
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Mikko Perkola, Eero Palviainen, Thomas C. Boysen, Markku Luolajan-Mikkola ja Laura Haarala |
Illan toisena konserttina oli
William Lawesin nerokkaasta musiikista koostunut Royal Consorts. Kahden
viulistin (Laura Haarala ja Sirkka-Liisa Kaakinen Pilch), kahden viola da
gamban soittajan (Mikko Perkola ja festivaalin taiteellinen johtaja Markku
Luolajan-Mikkola) sekä kahden teorbin soittajan (Thomas C. Boysen ja Eero
Palviainen) konsertti oli erittäin hienostunut ja ylevä, kuin suoraan
kuninkaalle soitettua musiikkia. Oli erittäin ilahduttavaa, kuinka
molliosuuksiin oli vaivattoman luonnollisesti saatu ilon ja toivon säväyksiä
oli ja duuriosuuksiin vastaavasti syvyyttä sekä ilon hetkiä.
Markku Luolajan-Mikkola |
Lawesin musiikki on niin
monitahoista, että sitä on kuunneltava nuotti kerrallaan. Tuntui siltä kuin konsertin
soittimista olisi saatu esiin ennen kuulumattomia vivahteita. Varsinkin kummatkin
Paven -osiot olivat uskomattoman kaunista kuultava: musiikki oli häkellyttävän
ennalta-arvaamatonta, valovoimaista ja voimakasta hukkaamatta missään vaiheessa
hienostuneisuuden punaista lankaansa. Meitä todella hemmoteltiin Royal Consorts
-konsertilla.
Royal Consortsia kuuntelemaan
saapuneet Sirpa ystävineen ihastelivat konsertin kaunista ja rauhallista
ilmapiiriä.
"Kun nykyaikana on koko ajan kiire ja on tietokoneet ja
kännykät, on aivan ihana hetkeksi rauhoittua. Todella kaunista musiikkia, hyvin
sereeninen tunnelma."
Barokkimusiikki on lähellä Sirpan
sydäntä, sillä hän kokee sen olevan musiikkia, jota soitetaan ja kuunnellaan
itse musiikin vuoksi.
"Barokkimusiikissa ei ole ylettömän
upeita esiintymisvaatteita eikä muuta koreilua, on vain kaunis musiikki. Se on todella
meditatiivinen kokemus", Sirpa kertoo.
Tulossa pian blogiin: Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin videohaastattelu!
Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki
Tulossa pian blogiin: Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin videohaastattelu!
Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti