maanantai 13. elokuuta 2012

Ilahduttavia ohjelmistoja ihastuttavilta muusikoilta


Fortepianisti Tuija Hakkilan ja viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin Salzburg-Pietari -konsertissa käy heti selväksi eräs asia: soittimet ovat kuin sulaa vahaa loistavien soittajien käsissä. En tiedä, johtuuko tämä siitä, että soittajat yksinkertaisesti ovat kuin yhtä soitintensa kanssa vai siitä, että soittajien kasvoilta ja eläytymisestä huomaa, että he pitävät valtavasti soittamistaan kappaleista - varmaankin kummastakin.

Tuija Hakkila ja Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch
Hakkila ja Kaakinen-Pilch ovat tunnettuja siitä, että osaavat valita erinomaisia ohjelmistoja. Tämän saimme konsertissa huomata. Kolmen eri säveltäjän - Mozart, Bach ja Titz - toivat konserttiin sekä täydellisen balanssin että vaihtelevaisuutta, minkä ansiosta meille avautui lavalla olevien soittimien monipuolisuus. Konsertin ensimmäisen osan Mozartin Variaatiot viululle ja pianolle ovat ihana alku konsertille: se on viipyileväisyydessään on kuin ylistyssoitto kaipaukselle. Moneen kertaan konsertin aikana myös ihastelen Kaakinen-Pilchin virtuositeettia ja sitä, kuinka moniääninen soitin viola d'amore on taitavan soittajan käsissä.
Sirkka-Liisa
Kaakinen-Pilch

Konsertissa oli kaiken kaikkiaan uskomaton jännite, kun kaksi kiehtovan soittimen taitajaa soitti kuin kahden muusikon vuoropuheluna ohjelmaa, joka oli hyvin harmoninen mutta yllätyksellinen.

Voi kunpa kuulisimme seuraavinakin vuonna Vantaan musiikkijuhlilla Hakkilan ja Kaakkinen-Pilchin yhteisiä konsertteja!

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Mikko Perkola, Eero
Palviainen, Thomas C. Boysen, Markku
Luolajan-Mikkola ja Laura Haarala
Illan toisena  konserttina oli William Lawesin nerokkaasta musiikista koostunut Royal Consorts. Kahden viulistin (Laura Haarala ja Sirkka-Liisa Kaakinen Pilch), kahden viola da gamban soittajan (Mikko Perkola ja festivaalin taiteellinen johtaja Markku Luolajan-Mikkola) sekä kahden teorbin soittajan (Thomas C. Boysen ja Eero Palviainen) konsertti oli erittäin hienostunut ja ylevä, kuin suoraan kuninkaalle soitettua musiikkia. Oli erittäin ilahduttavaa, kuinka molliosuuksiin oli vaivattoman luonnollisesti saatu ilon ja toivon säväyksiä oli ja duuriosuuksiin vastaavasti syvyyttä sekä ilon hetkiä.

Markku
Luolajan-Mikkola
Lawesin musiikki on niin monitahoista, että sitä on kuunneltava nuotti kerrallaan. Tuntui siltä kuin konsertin soittimista olisi saatu esiin ennen kuulumattomia vivahteita. Varsinkin kummatkin Paven -osiot olivat uskomattoman kaunista kuultava: musiikki oli häkellyttävän ennalta-arvaamatonta, valovoimaista ja voimakasta hukkaamatta missään vaiheessa hienostuneisuuden punaista lankaansa. Meitä todella hemmoteltiin Royal Consorts -konsertilla.

Royal Consortsia kuuntelemaan saapuneet Sirpa ystävineen ihastelivat konsertin kaunista ja rauhallista ilmapiiriä. 

"Kun nykyaikana on koko ajan kiire ja on tietokoneet ja kännykät, on aivan ihana hetkeksi rauhoittua. Todella kaunista musiikkia, hyvin sereeninen tunnelma."

Barokkimusiikki on lähellä Sirpan sydäntä, sillä hän kokee sen olevan musiikkia, jota soitetaan ja kuunnellaan itse musiikin vuoksi.

"Barokkimusiikissa ei ole ylettömän upeita esiintymisvaatteita eikä muuta koreilua, on vain kaunis musiikki. Se on todella meditatiivinen kokemus", Sirpa kertoo.

Tulossa pian blogiin: Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin videohaastattelu!


Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti