lauantai 11. elokuuta 2012

Nuorta miesenergiaa kappelin täydeltä!

Frescobaldi – Marini – Uccellini – Castello – Bartali – Bassani – Corelli

Antto Vanhala, Matias Häkkinen,
Meelis Orgse
Tapasin Gli Affetti Freschin yhtyeen jäsenet ensimmäisen kerran alkuviikosta festivaalitoimistolla Tikkurilassa. He olivat juuri viettämässä treenipaussia kahvihuoneessa ja juttu luisti vauhdikkaasti. “Vähän on liian pitkät treenit”, totesi leikkisästi cembalisti ja urkuri Matias Häkkinen muiden yhtyeen jäsenten hymähdellessä ilkikurisesti vieressä. Pian yhtye painui intoa puhkuen ruisleivän ja kahvin voimalla takaisin treeniluokkaan ja jatkoi tiukkoja harjoituksiaan perjantain konserttia varten.

Pitkät treenit kannattivat, sillä perjantaina 10.8. Pyhän Laurin kappelissa kuultu konsertti oli raikkaudessaan riemastuttava. Sukupuolia syrjimättä täytyy sanoa, että oli erittäin ilahduttavaa nähdä kappelin estradilla kolmesta nuoresta miehestä koostuva, tuoreutta huokuva yhtye, joka kuitenkin on selvästi kulkenut jo pitkän tien yhdessä.

Gli Affetti Freschi (suom. tuoreet tuntemukset) on helsinkiläinen, erityisesti 1600-luvun italialaiseen musiikkiin erikoistuva vanhan musiikin yhtye, joka on soittanut yhdessä vuodesta 2006. Yhtyeessä soittavan barokkiviulisti ja -alttoviulisti Antto Vanhala, barokkiviulisti Meelis Orgse sekä cembalisti ja urkuri Matias Häkkinen. Perjantaina kappelissa kuultu konsertti “Soitten läpi Seicenton” esitteli kattavasti yhtyeen erikoisalaa, 1600-luvun italialaista musiikkia. Konsertin painotus oli kirjoitettu jo otsikkoon, jonka sana seicento viittaa nimenomaan 1600-lukuun Italian historiassa. Vanhala ja Häkkinen olivat myös koostaneet yleisölle luettavaksi värikkään konserttiesittelyn, joka johdatti kuulijat konsertin teemoihin ja teoksiin.

Konsertin alkoi Girolamo Frescobaldin kahdella Canzonalla ja Toccatalla. Ensimmäisistä sävelistä lähtien yhtyeen sointi oli pirteä ja innokas, mutta myös hyvin tarkka ja yhtyeen nuoresta iästä huolimatta myös hyvin yhteen hioutunut. Nopeiden ja hitaiden osien sävyt erottuivat kauniisti kappelin tarkassa akustiikassa, mikä todisti tilan toimivan oivallisesti myös kamarimusiikkitarkoituksiin. Konserttiohjelmassa Häkkinen ja Vanhala kirjoittavat, että 1500- ja 1600-lukujen vaihteessa vanha ja kontrapunktisempi sävellystyyli, prima pratica, haastettiin uudemmalla ilmaisulla, joka pyrki sävyjen tarkkaan ilmaisuun ja vapaampaan harmoniaan. Uuden ilmaisun, seconda pratican, vapaammat piirteet tulivat hyvin esiin jo ensimmäisestä teoksesta lähtien ja linja jatkui läpi konsertin.

Matias Häkkisen cembalon koskettimet
Toisena teoksena kuultu Biagio Marinin Variaatiot sooloviululle antoi Vanhalalle mahdollisuuden esitellä barokkiviulunsa ilmavaa ja värikästä sointia. Marinin teoksessa sekoittuivat hienostunut hovimusiikki ja taidemusiikin pyrkimykset. Konserttiesittelyssä kerrottiin ohjelmassa olevien, yhdelle ja kahdelle viululle sävellettyjen teosten sekoittavan paitsi edellä mainittuja sävellystyylejä, myös kansanmusiikkia. Marco Uccellinin kahdelle viululle sävelletyssä Aria Sopra la Bergamascassa tunnelma olikin paikoin ”kuin Kaustisilla ikään” viulujen kuvioidessa kauniisti reipastempoisia ja kansanmusiikkivaikutteisia kuvioitaan. Toinen konsertissa kuultu Uccellinin teos oli Sonata Vigesimasesta viululle, alttoviululle ja uruille. Myös tämä soitinyhdistelmä toimi Gli Affetti Freschin käsittelyssä hyvin ja erityisesti alttoviulu toi kahden viulun yhdistelmään lisäväriä.

Meelis Orgse
Yhtyeen mukaan 1600-luvun italialaisessa musiikissa on myös erityistä ”vapauden tuntua”. Tätä tunnetta välitti erityisesti Antonio Bertalin Sonaatti kahdelle viululle ja cembalolle. Teoksessa Vanhalan ja Orgsen viulut keskustelivat keskenään vapautuneesti ja hieman kilpasoittomaisessa hengessä jälleen kansanmusiikkiin viitaten.

Gli Affetti Freschi esitteli konsertissaan taitojaan monipuolisesti ja vakuuttavasti. Ohjelmassa oli teoksia erilaisille kokoonpanoille ja soitinyhdistelmille, jotka kaikki yhtye toteutti hienosti ja yhteissoinnista tinkimättä. Yhtyeen jäsenet keskittyivät konserttiin ilmeisen vahvasti, eikä ihme, sillä konsertin jälkeen selvisi, että yhtye esitti tätä konserttiohjelmaa nyt ensimmäisen kerran! Pieniä, luonnollisia lipsahduksia tuli konsertin loppupuolella, mutta teosten värikkäitä sävyjä ne eivät estäneet. Kokonaisuus hioutuu varmasti entisestään jatkossa, vaikka kyse onkin aivan pienistä yksityiskohdista.


Nuori yhtye osoitti kyntensä esittämällä vaativan ohjelman, ja myös kappelin lähes täyteen saanut yleisö osasi sitä arvostaa. Takahuoneessa kävi kova kuhina konsertin jälkeen, ja yhtye sai paljon kiitosta hienosta konsertistaan. ”Kyllä kannatti treenata”, totesi Matias Häkkinen keikan jälkeen hymyssä suin.

Takahuoneessa oli tungosta konsertin jälkeen.


Gli Affetti Fresci esiintyy kotikonsertissa Kuninkaalassa lauantaina 11.8. klo 19
Liput festivaalikaupasta http://fibovantaa.mycashflow.fi/



Teksti: Helen Metsä
Kuvat: Katri Somerjoki, Helen Metsä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti