Frescobaldi – Marini – Uccellini – Castello – Bartali – Bassani – Corelli
Antto Vanhala, Matias Häkkinen, Meelis Orgse |
Tapasin
Gli Affetti Freschin yhtyeen jäsenet ensimmäisen kerran alkuviikosta
festivaalitoimistolla Tikkurilassa. He olivat juuri viettämässä treenipaussia
kahvihuoneessa ja juttu luisti vauhdikkaasti. “Vähän on liian pitkät treenit”,
totesi leikkisästi cembalisti ja urkuri Matias Häkkinen muiden yhtyeen jäsenten
hymähdellessä ilkikurisesti vieressä. Pian yhtye painui intoa puhkuen
ruisleivän ja kahvin voimalla takaisin treeniluokkaan ja jatkoi tiukkoja
harjoituksiaan perjantain konserttia varten.
Pitkät
treenit kannattivat, sillä perjantaina 10.8. Pyhän Laurin kappelissa kuultu
konsertti oli raikkaudessaan riemastuttava. Sukupuolia syrjimättä täytyy sanoa,
että oli erittäin ilahduttavaa nähdä kappelin estradilla kolmesta nuoresta
miehestä koostuva, tuoreutta huokuva yhtye, joka kuitenkin on selvästi kulkenut jo pitkän tien yhdessä.
Gli
Affetti Freschi (suom. tuoreet tuntemukset) on helsinkiläinen, erityisesti
1600-luvun italialaiseen musiikkiin erikoistuva vanhan musiikin yhtye, joka on
soittanut yhdessä vuodesta 2006. Yhtyeessä soittavan barokkiviulisti ja -alttoviulisti
Antto Vanhala, barokkiviulisti Meelis Orgse sekä cembalisti ja urkuri Matias
Häkkinen. Perjantaina kappelissa kuultu konsertti “Soitten läpi Seicenton” esitteli
kattavasti yhtyeen erikoisalaa, 1600-luvun italialaista
musiikkia. Konsertin painotus oli kirjoitettu jo otsikkoon, jonka sana seicento viittaa nimenomaan 1600-lukuun
Italian historiassa. Vanhala ja Häkkinen olivat myös koostaneet yleisölle luettavaksi
värikkään konserttiesittelyn, joka johdatti kuulijat konsertin teemoihin ja
teoksiin.
Konsertin alkoi
Girolamo Frescobaldin kahdella Canzonalla ja Toccatalla. Ensimmäisistä
sävelistä lähtien yhtyeen sointi oli pirteä ja innokas, mutta myös hyvin tarkka
ja yhtyeen nuoresta iästä huolimatta myös hyvin yhteen hioutunut. Nopeiden ja
hitaiden osien sävyt erottuivat kauniisti kappelin tarkassa akustiikassa, mikä
todisti tilan toimivan oivallisesti myös kamarimusiikkitarkoituksiin. Konserttiohjelmassa
Häkkinen ja Vanhala kirjoittavat, että 1500- ja 1600-lukujen vaihteessa vanha ja kontrapunktisempi sävellystyyli, prima
pratica, haastettiin uudemmalla ilmaisulla, joka pyrki sävyjen tarkkaan
ilmaisuun ja vapaampaan harmoniaan. Uuden ilmaisun, seconda pratican, vapaammat piirteet tulivat hyvin esiin jo
ensimmäisestä teoksesta lähtien ja linja jatkui läpi konsertin.
Matias Häkkisen cembalon koskettimet |
Toisena teoksena
kuultu Biagio Marinin Variaatiot sooloviululle antoi Vanhalalle mahdollisuuden
esitellä barokkiviulunsa ilmavaa ja värikästä sointia. Marinin teoksessa
sekoittuivat hienostunut hovimusiikki ja taidemusiikin pyrkimykset. Konserttiesittelyssä
kerrottiin ohjelmassa olevien, yhdelle ja kahdelle viululle sävellettyjen
teosten sekoittavan paitsi edellä mainittuja sävellystyylejä, myös kansanmusiikkia.
Marco Uccellinin kahdelle viululle sävelletyssä Aria Sopra la Bergamascassa tunnelma olikin
paikoin ”kuin Kaustisilla ikään” viulujen kuvioidessa kauniisti reipastempoisia
ja kansanmusiikkivaikutteisia kuvioitaan. Toinen konsertissa kuultu Uccellinin
teos oli Sonata Vigesimasesta viululle, alttoviululle ja uruille. Myös tämä soitinyhdistelmä
toimi Gli Affetti Freschin käsittelyssä hyvin ja erityisesti alttoviulu toi
kahden viulun yhdistelmään lisäväriä.
Meelis Orgse |
Yhtyeen mukaan
1600-luvun italialaisessa musiikissa on myös erityistä ”vapauden tuntua”. Tätä
tunnetta välitti erityisesti Antonio Bertalin Sonaatti kahdelle viululle ja
cembalolle. Teoksessa Vanhalan ja Orgsen viulut keskustelivat keskenään
vapautuneesti ja hieman kilpasoittomaisessa hengessä jälleen kansanmusiikkiin
viitaten.
Gli
Affetti Freschi esitteli konsertissaan taitojaan monipuolisesti ja
vakuuttavasti. Ohjelmassa oli teoksia erilaisille kokoonpanoille ja soitinyhdistelmille,
jotka kaikki yhtye toteutti hienosti ja yhteissoinnista tinkimättä. Yhtyeen
jäsenet keskittyivät konserttiin ilmeisen vahvasti, eikä ihme, sillä konsertin
jälkeen selvisi, että yhtye esitti tätä konserttiohjelmaa nyt ensimmäisen
kerran! Pieniä, luonnollisia lipsahduksia tuli konsertin loppupuolella, mutta teosten värikkäitä sävyjä ne eivät
estäneet. Kokonaisuus hioutuu varmasti entisestään jatkossa, vaikka kyse onkin
aivan pienistä yksityiskohdista.
Nuori
yhtye osoitti kyntensä esittämällä vaativan ohjelman, ja myös kappelin lähes täyteen
saanut yleisö osasi sitä arvostaa. Takahuoneessa kävi kova kuhina konsertin
jälkeen, ja yhtye sai paljon kiitosta hienosta konsertistaan. ”Kyllä kannatti
treenata”, totesi Matias Häkkinen keikan jälkeen hymyssä suin.
Gli
Affetti Fresci esiintyy kotikonsertissa Kuninkaalassa lauantaina 11.8. klo
19
Liput
festivaalikaupasta http://fibovantaa.mycashflow.fi/
Teksti: Helen Metsä
Kuvat: Katri Somerjoki, Helen Metsä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti