Festivaaliviikon kupliva avaus
Pyhän Laurin kappeli |
Festivaaliviikko käynnistyi sunnuntaina 5.8. kahdella hienolla
konsertilla. Viikon avasi Ilpo Laspaksen cembalokonsertti ”Bach sovittajana”
festivaalille uudessa konserttipaikassa, Pyhän Laurin kappelissa. Kirkon
tuntumassa sijaitseva kaunis ja ulkoasultaan hillitty kappeli tarjosi oivat
puitteet Laspaksen cembalotaituroinnille. Konsertissa kuultiin otsikon
mukaisesti sekä sovituksia J. S. Bachin
omista teoksista että Bachin sovittamia, muiden saksalaisten
aikalaissäveltäjien teoksia. Akustiikka
kappelin suuressa salissa oli kuin luotu Laspaksen taidokkaalle soitolle.
Hitaat osat kaikuivat juuri sopivasti eikä yksikään yksityiskohta
nopeimmissakaan juoksutuksissa jäänyt yleisöltä kuulematta. Tähän
konserttipaikkaan kannattaa todella tulla tutustumaan!
Taina ja Timo Rautasalo |
- Poikamme toimi aikoinaan Kuudennen kerroksen orkesterin (nykyinen
Fibo) intendenttinä, kertoi Taina Rautasalo.
Rautasalot tulivat konsertista ulos tyytyväisen näköisinä,
kuten muukin yleisö. Myös Laspas itse oli yhtä hymyä konsertin jälkeen ja vaikutti
hyvin tyytyväiseltä saliin ja akustiikkaan. Tästä oli hyvä siirtyä kohti toista
avajaispäivän konserttia Pyhän Laurin kirkossa.
Illan toinen konsertti
oli otsikoitu ”Barokin oudot helmet”, joka on Helsingin Sanomien
menotärpeissä 6.8. väännetty ”oudoiksi soittimiksi”. Konsertissa esiintyi Suomalaisen
barokkiorkesterin kamarikokoonpano, jonka kokoonpano oli varsin vaikuttava:
kokoonpanossa soittivat viulisti ja viola d´amoren Suomen ykkösosaaja Sirkka-Liisa
Kaakinen-Pilch, nokkahuilisti ja traversonsoittaja Petra Aminoff, oudon chalumeaun
taitaja Asko Heiskanen, gambisti ja barokkisellisti sekä festivaalin
taiteellinen johtaja Markku Luojalan-Mikkola, luutisti Eero Palviainen sekä
cembalisti ja urkuri Petteri Pitko. Erittäin kokeneista ja taidokkaista
muusikoista koottu kamarikokoonpano loihti Pyhän Laurin kirkkoon ensi sävelistä
alkaen lämpimän ja saumattomasti yhteen sointuvan tunnelman, joka viimeistään
lämmöllään toivotti kuuntelijat tervetulleiksi vuoden 2012 Vantaan
musiikkijuhlille!
Sirkka-Liisa Kaakinen Pilch ja viola d´amore |
”Oudoiksi soittimiksi” konsertissa oli Helsingin Sanomissa
ajateltu luultavasti viulunkaltaista jousisoitinta viola
d´amorea sekä puhallinsoitin chalumeauta. Erikoisemmat soittimet tarjosivatkin konsertin yleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden kuulla soitinyhdistelmiä ja soittimia, joita harvemmin konserttisaleissa nähdään. Kaakinen-Pilcin viola d´amore soi etenkin Telemannin soolofantasiassa äärimmäisen pehmeästi ja vivahteikkaasti, mutta löytyi instrumentista potkuakin nopeammissa tempoissa ja muhkeissa pariäänissä. Viola d´amoren erityinen sointi syntyy soittimen kielistä, joita on kuusi tai seitsemän sekä näiden jousella soitettavien kielten alla sijaitsevista resonanssikielistä. Alttoviulun kokoinen viola d´amore oli ylisemmin käytössä etenkin 1600- ja 1700-lukujen musiikissa.
d´amorea sekä puhallinsoitin chalumeauta. Erikoisemmat soittimet tarjosivatkin konsertin yleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden kuulla soitinyhdistelmiä ja soittimia, joita harvemmin konserttisaleissa nähdään. Kaakinen-Pilcin viola d´amore soi etenkin Telemannin soolofantasiassa äärimmäisen pehmeästi ja vivahteikkaasti, mutta löytyi instrumentista potkuakin nopeammissa tempoissa ja muhkeissa pariäänissä. Viola d´amoren erityinen sointi syntyy soittimen kielistä, joita on kuusi tai seitsemän sekä näiden jousella soitettavien kielten alla sijaitsevista resonanssikielistä. Alttoviulun kokoinen viola d´amore oli ylisemmin käytössä etenkin 1600- ja 1700-lukujen musiikissa.
Asko Heiskanen ja chalumeau |
Heiskasen soittama illan toinen ”outo helmi” oli nykyään
tunnetun modernin klarinetin sukusoitin chalumeau. Kuten viola d´amoren myös
chalumeaun ääni on modernia sukulaistaan pehmeämpi ja se toi kahteen viimeiseen
Graupnerin ja Vivaldin sonaattiin samettisen pehmeyden ja toisaalta myös sulavasti
poreilevaa sointia. Erityisen riemukas oli konsertin viimeinen teos, Vivaldin
sonaatti viululle, huilulle, uruille, chalumeaulle ja continuolle. Tässä
sonaatissa Heiskasen chalumeau, Aminoffin nokkahuilu sekä Pitkon barokkiurut
yhdistyivät hurmaavaksi pulppuavaksi puroksi, joka sai yleisön hymyilemään ja
hykertelemään ihastuksesta. Erityisen riemukas oli viimeisessä sonaatissa
kuultu tremolomainen säveltoisto, joka esiteltiin ensin kuplivasti uruilla
mistä viola d´amore nappasi aiheen ja kehitteli sitä virtuoosimaiseen tyyliin.
Hämärtyvä avajaispäivä päättyi runsaisiin aplodeihin ja
suosionosoituksiin. Nyt on musiikkijuhlat virallisesti avattu ja tiedossa on
mahtava viikko hienon musiikin parissa. Tulevia konsertteja kohti siis,
tervetuloa festivaalille!
Festivaalin tuottaja Anni Sarasti (keskellä) oli kutsunut kaksi
tätiään nauttimaan avajaiskosnerteista.
|
Konserttivinkki!
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchiä ja Markku Luojalan-Mikkolaa
voi kuulla myös seuraavissa konserteissa muiden hienojen muusikoiden kanssa:
Ke 8.8. klo 20.30 Pyhän Laurin kirkko, Royal Consorts
(Kaakinen-Pilch, Luojalan-Mikkola)
To 9.8. klo 20.30 Pyhän Laurin kirkko, Händelin
soolokantaatteja ja kappaleita ”antiikin aarioista” (Luojalan-Mikkola)
La 11.8. klo 22.30 Pyhän Laurin kirkko, Länsi kohtaa
Intian (Luojalan-Mikkola)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti