keskiviikko 15. elokuuta 2012

Sopraanon dramaattisuus muuttui sulokkuudeksi.



La Risonanza :
Emanuela Galli,sopraano (Italia)
Paul Beier,teorbi ( Yhdysvallat,Italia)
Caterina Dell´Agnello, basso di violino ( Italia)
Fabio Bonizzoni, cembalo ( Italia)

La Risonanza

Saavuin Pyhän Laurin kirkolle perjantaina 10.8. ja odotin kiihkeästi mitä päivä toisi tullessaan. Edellisenä päivänä olin saanut jo annoksen naisenergiaa Marianne Beate Kiellandin laulusta, ja nyt odotin paljon Emanuela Gallin sopraanolta.
Pyrähdettyäni takahuoneessa, törmäsin ihastuttavaan Emanuelaan ihan vahingossa, ja sain kysyttyä häneltä voisinko valokuvata häntä keikan jälkeen? Emanuela hymyili valloittavaa hymyään ja myöntyi tähän hartaaseen pyyntööni, mikä sai minut entistäkin odottavammalle kannalle keikan suhteen.

Fabio Bonizzoni

La Risonanza  on  perustettu v.1995, ja se on Fabio Bonizzonin johdolla kasvanut periodi-instrumenttien kamariorkesteriksi. Yhtyeen ohjelmisto painottuu 1600-luvun lopun ja 1700-luvun alkupuolen italialaistyyliseen musiikkiin. Vantaan Musiikkijuhlilla La Risonanza esiintyi nelihenkisenä kokoonpanona.


Paul Beijer

Ohjelmistossa olivat seuraavat kappaleet:

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Se l´Aura spira
Giovanni Felice Sances (1600-1679) Presso l' ondetranquille & Fuggi cor mio
Benedetto Ferrari (1597-1681) Amanti io vo só dire
Girolamo Frescobaldi: Canzona settima detta "La Suberba"
Sigismondo d´India ( 1580-1629) Voi che ascoltate & Cruda Amarilli
Johann Hieronymus Kapsberger ( n.1580-1651) Passacaglia
Barbara Strozzi ( 1619-1677) Che si puó fare
Andrea Falconieri ( 1585-1656) O ben sparsi sospiri
Giovanni Felice Sances: Misera or si
Tarquinio Merula (1595-1665) Canzonetta sopra la nanna
Luigi Rossi ( 1598-1653) Passacaille
Claudio Monteverdi ( 1567-1643) Voglio di vita uscir
Caterina Dell´Agnello
La Risonanzan yhteissointi on ihailtavaa ja muusikot saivat kaiken näyttämään todella yksinkertaiselta ja helpolta. Emanuela Galli on erittäin hyvä esiintyjä ja laulaja. Hänen sopraanonsa sointi on dramaattinen ja hän on teknisesti erittäin taitava. Tuon ajan italialaiselle musiikille tyypilliset dissonanssit saattavat kuitenkin herättää levottomuutta kuulijassa, mutta Gallin hallittu instrumentti saa nekin kuulostamaan lastenleikiltä.Kaikista kappaleista erityisesti Tarquinio Merulan kappale "Canzonetta sopra la nanna "vei yleisön mukanaan tunnetilasta toiseen. Galli eläytyi kappaleen sanomaan upeasti ja sai allekirjoittaneen kyynelehtimään jo toistamiseen viikon aikana.
Emanuela Galli
Kävellessäni ulos kirkosta, saatoi vain huokailla onnesta. Olinhan keikan jälkeen saanut kuvata upeaa yhtyettä poskisuudelmien kera.Onnea on: Vantaan Musiikkijuhlat!
Kirjoittaja oli musiikkijuhlilla valokuvaajan ominaisuudessa melkein joka päivä.
Teksti & Kuvat: Katri Somerjoki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti