Kotikonsertti: Tuija Hakkila, fortepiano
Ohjelma: Domenico
Scarlatti (1685-1757)
Sonaatti
A-duuri K. 114
Sonaatti
C-duuri K. 132
Carl
Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Muunnelmat
espanjalaisesta La Foliasta Wtq. 118/9
Wolfgang
Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonaatti
B-duuri KV 333
Allegro
Andante
cantabile
Allegretto
grazioso
Vantaan Musiikkijuhlien ensimmäisiä kotikonsertteja oli
Pohjois-Nikinmäessä toteutunut Tuija Hakkilan konsertti. Yleisö sai erinomaisen tutustumismatkan
1700-luvun musiikkiin Hakkilan toimiessa asiantuntevana ja luonteikkaana matkaoppaana.
Hakkila oli koonnut mielenkiintoisen ohjelmistokokonaisuuden ja tarjoili soiton
lisäksi erittäin antoisan tietopaketin esittämiensä kappaleiden taustoista sekä
kyseisen musiikin karaktääreistä. Hakkila pitää säännöllisesti seminaareja
esityskäytännöistä ja esittämisen problematiikasta pianon- ja fortepianonsoiton
opetuksen lisäksi ja hän osoittautuikin taitavaksi ja mukaansatempaavaksi
puhujaksi.
Soittimena konsertissa oli Hakkilan oma, kaunisääninen Philip
Belt-merkkinen wieniläinen fortepiano, joka on kopio Mozartin synnyinkodista
löytyvästä soittimesta. Hakkila kertoi sekä omasta soittimestaan että
fortepianosta yleensä mielellään ja yleisöllä riittikin hänelle runsaasti
kysymyksiä konsertin päätyttyä.
Illan ohjelmiston punaisena lankana oli 1700-luvun
kansainvälisyys. Tuolloin muusikot matkustivat paljon, ja illan sävellyksiinkin
liittyi 11 eri kaupunkia Italiassa, Portugalissa, Espanjassa, Englannissa ja
Itävallassa. Yhteistä illan säveltäjille oli se, että he kaikki olivat aikansa
suurten säveltäjien poikia. Hakkila valotti jokaista säveltäjää sekä
sävellysten taustoja mielenkiintoisin historiallisin kertomuksin.
1700-luvulla sävellettyyn musiikkiin tuli uutena elementtinä
tunnelmien vaihtelu eli karakteristiikka. Hakkila halusi demonstroida yleisölle
miten nämä affektit tuodaan musiikissa esille, ja onnistui tässä erinomaisesti.
Hän oli valinnut demonstraatiokappaleeksi Mozartin A-duurisonaatin variaatioineen
KV 331. Tutustuimme ensin sisilialaisen
keinuvan rytmin omaavaan kansanlauluteemaan, ja sen jälkeen kuuteen eri
variaatioon tästä teemasta. Soittaessaan alkua kustakin variaatiosta hän kertoi
samalla sen affektista.
Konsertin myöhemmässä vaiheessa Hakkila antoi myös yleisön
vaikuttaa musiikin affekteihin. Hän soitti Mozartin B-duurisonaatin
menuettiosaa yleisön pyytämissä eri tunnelmissa, ja näin iloinen menuettiteema
saatiin muunnettua milloin toiveikkaaksi milloin vihaiseksi, milloin
itsevarmaksi. Erinomainen ja hauska osoitus siitä että soittajan rooli on myös
näytellä musiikkia.
C.P.E Bachin muunnelmat espanjalaisesta La Folia-teemasta
soivat kepeinä ja iloisina Hakkilan esittäminä,
ja tämä Toivo Kuulankin Lampaanpolskassa esiintyvä tuttu teema kuultiin monena
mielenkiintoisena muunnelmana.
Illan konsertin huipensi upea Mozartin B-duurisonaatti KV
333. Etenkin viimeisessä osassa Allegretto grazioso sekä ylimääräisenä
kuullussa A-duurisonaatin viimeisessä
osassa Alla Turcassa Hakkila oli elementissään ja loihti fortepianostaan esiin
kaikki mahdolliset musiikin eri sointivärit.
Konsertin kodinomaisessa tunnelmassa viihtyi kaikenikäistä
yleisöä, ja kotikonsertti onkin erinomainen tilaisuus esimerkiksi nuoremmille
konserttikävijölle aloitella musiikkiin tutustumista. Mikäli hiiskumatta
istuminen ei vielä täysin onnistu, voi pieni kuulija välillä käydä
sivuhuoneessa kokeilemassa prinsessakruunua tämän kuitenkaan muita kuulijoita
pahemmin häiritsemättä.
Teksti: Terhi Kallioniemi
Teksti: Terhi Kallioniemi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti