Vanhaa musiikkia noviisin korvin:
Kotikonsertissa Thomas C. Boysenin ja
Hans Knut Sveenin oppilaana
Kotikonsertissa Thomas C. Boysenin ja
Hans Knut Sveenin oppilaana
Hans Knut Sveen ja Thomas C. Boysen |
Kävellessäni Korson asemalta maanantaina 6.8. kohti illan kotikonserttipaikkaa, en voinut kuin ihmetellä mihin olinkaan lupautunut innossani tutustua uuteen. Tunnelman ja illan huippuhetkien tallentaminen musiikkijuhlien festivaaliblogiin ja vielä sen välittäminen lukijoille ei tulisi olemaan helppo tehtävä. Varsinkin, kun vanhan musiikin tuntemukseni rajoittuu vuosien takaisiin musiikinhistorian tunneilla mainittuun Bachiin ja Händeliin.
Kotikonsertin ovella oli vastaanottamassa illan isäntäperhe
Elli ja Esko sekä hiljainen klavikordin ääni Hans Knut Sveenin ottaessa tuntumaa
lainaksi saatuun soittimeen. Muita kuuntelijoita odotellessamme kertoi
isäntäperhe olevansa innokkaita klassisen musiikin kuuntelijoita ja juhlien
järjestäjinä konkareita. Kodin välitön ja lämminhenkinen ilmapiiri antoikin oivalliset
puitteet kuulijoiden saapua nauttimaan musiikista siinä ympäristössä kuin minne
se on alun perin sävelletty. Myös puutarhasta eksyneet ampiaiset olisivat
mieluusti liittyneet seuraamme, mutta isäntä Esko saattoi ne kädellään lumoojan
ottein takaisin nauttimaan ulkoilmasta.
Konsertin aluksi Hans Knut Sveen kertoi illan soittimien
klavikordin, teorbin ja barokkikitaran olevan ajalleen tyypillisiä
periodisoittimia ja näiden avulla astuisimme hetkeksi vanhan musiikin
tunnelmiin italialaisten ja ranskalaisten säveltäjien teosten kanssa.
Oletukseni kuultavan musiikin hillitystä ja hallitusta
ilmaisusta, teemojen toistoista ja metronomin tarkasta etenemisestä kumoutuivat
heti Thomas C. Boysenin johdattaessa meidät italialaiseen Tarantellan tanssiin
barokkikitaralla loihditulla modernin haikealla tulkinnallaan. Keinuvan pehmeä rytmi ja hypnoottinen ääni sai ensihetkestä jakamattoman huomioni.
Tuon ihmeellisen tunnin aikana pääsimme Sveenin ja Boysenin
matkassa nauttimaan heidän taiturimaisesta instrumenttien käytöstä niin yhdessä
kuin erikseen. Saimme kuulla tulkintoja mm. Girolamo Frescobaldin sävellyksestä
”La Monica”, Jacques Champion de Chambonnièresin ”Pieces” ja Alessandro
Piccininin ”Toccata”.
Hans Knut Sveenin ja Thomas C. Boysenin soittamisen iloa ja
saumatonta klavikordin ja teorbin tai barokkikitaran dialogia oli innostavaa seurata.
Ilmaisuiltaan pehmeät soittimet pääsivät oikeuksiinsa kotoisassa ympäristössä
ja taiteilijat olivat itsekin yllättyneitä siitä, kuinka hyvin ne täydensivät
toisiaan.
Yleisön pyynnöstä soitetun lisänumeron ja kahvien noudon
jälkeen saimme tutustua soitinten tekniseen puoleen. Tottuneena opettajana
Sveen osasi ottaa kuuntelijoiden jakamattoman huomion ja antoi konkreettisen
oppitunnin klavikordin äänenmuodostumisesta irrottamalla yhden koskettimista. Hiljaisen äänen syntyä saivat kuulijat myös
kokeilla ja tuntuma olikin tutumpaan kosketinsoittimeen pianoomme verrattuna
hyvin erilainen.
Muusikoiden saatua monet kiitokset heidät dialogimuotoisesta
esiintymisestä, kertoi Boysen sävellysten esitystavan olleen aikanaan juuri
kokemamme mukaista. Taiteilijoilla oli tapana kerääntyä yhteen soittamaan
toisilleen sävellyksiään ja teoksista ei ollut nuotteja vaan ne esitettiin improvisoituina.
Sävellysten nuotinnukset olivat amatöörisoittajia varten, joskin heidän sitten
oletettiin käyttävän sävellystä lähtökohtana koristellen ja soinnuttaen teosta
vapaasti.
Kuulijoiden monien kysymysten jälkeen ilta päättyi Sveenin
pyyntöön kuulla jotain tyypillistä suomalaista kansansävelmää. Pienen pohdinnan
jälkeen kuvaajamme Katri lauloin hänelle ”Yksi ruusu on kasvanut laaksossa”-
sävelmän ja Sveen sai sen taltioiduksi itselleen muistoksi.
Niin minulle kuin muillekin kuulijoille konsertti synnytti
varmasti kipinän kuulla taiteilijoita uudestaan. Onneksi pitkään ei tarvitse
sitä odotella, sillä Thomas C. Boysenia ja Hans Knut Sveeniä voi kuulla pian lisää
muiden taiteilijoiden kanssa:
To 9.8. klo 20.30 Pyhän Laurin kirkko, Händelin
soolokantaatteja ja kappaleita ”Antiikin aarioista”
Teksti: Annika Hämäläinen
Kuvat: Katri Somerjoki
Kuvat: Katri Somerjoki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti