Fabio Bonizzoni |
Torstain konserttipäivä oli hyvin hartaan odotuksen kohde. Ensimmäisenä konserttina on Fabio Bonizzonin
Frescobaldista Scarlattiin. Konsertissa riittää ihmeteltävää - Bonizzonin
musiikki on kuin tuli, joka palaa koko ajan kuumimmalla liekillä. Bonizzonin
käsissä cembalo ilmaisee ilmiömäisesti kaikkia eri tunteita ja nopeissa
osioissa yltyy niin nopeaksi mutta moni-ilmeiseksi, että on hämmästyttävää,
kuinka yksi muusikko kykenee pitämään yllä vastaavanlaista taidonnäytettä. Jopa
konsertin duuriosiot olivat niin koskettavia, että soiton olisi helposti voinut
yhdistää johonkin antiikin suurista tragedioista. Bonizzoni tuntui suhtautuvan
musiikkiin hyvin kunnioittaen ja vakavasti, mikä taas näkyi yhtä aikaa kovin
luonnolliselta ja mosaiikinomaiselta mestariteokselta. Yleisö nautti
konsertista silminnähden, sillä aplodeille ei ollut tulla loppua ja Bonizzoni
soittikin yleisölleen encoren.
Markku Luolajan-Mikkola, Hans Knut Sveen, Marianne Beate Kielland ja Thomas C. Boysen |
Illan toinen konsertti, Händelin
soolokantantteja ja kappaleita "Antiikin aarioista", vei sydämeni.
Bergen Barokk -yhtyeen Markku Luolajan-Mikkola (barokkisello), Thomas C. Boysen
(teorbi) sekä Hans Knut Sveen (cembalo ja urkupositiivi) ja mezzosopraano
Marianne Beate Kielland ovat yhdessä häikäiseviä ja näyttävät niin klassisen
musiikin ihailijoille kuin epäilijöille, kuinka moneen klassisesta musiikista
on.
Marianne Beate Kielland ja Markku Luolajan-Mikkola |
Konsertin alkupuolella Sveen ja
Kielland kertovat ohjelmistosta ja laulujen sanoituksesta - italiaksi olevat
sanoitukset ei näin rajoittanut tunnelmaan mukaan pääsemistä. Kiehtovat
soittimet loivat satumaisen tunnelman, jossa Marianne Beate Kiellandin lumoava
ääni pääsee ketterästi ja viehkeästi virtaamaan. Cluckin O del mio dolce ardor oli erinomainen aloituskappale, sillä
Kiellandin täyteläinen ääni on, tunnelatauksesta riippuen, kuin kirkas sädetikku lumihankea vasten tai arvaamaton merituuli. Seuraavassa Händelin Qualor, crudele sì ma vaga Dori -kappaleessa teorbi pääsi kunnolla
oikeuksiinsa. Iho menee kananlihalle, kun Kielland tulkitsee sanoitusten
tunnehuippuja. Varsinkin toinen kappale on unohtumaton. Luolajan-Mikkola, Boysen ja Sveen soittavat herkästi ja vivahteikkaasti ja onnistuvat kukin saamaan näkyviin omien soitintensa koko loiston.
Vaikka konsertista onkin
vaikea nostaa esiin huippuja - olemme
koko ajan niin liikuttuneita -, mutta Caccinin Amarilli, mia bella on kuin
toisesta maailmasta. Kiellandin ääni on niin uskomaton, että sitä on vaikea
kuvailla sanoin, se on kuin parfyymin kolmastoista salainen ainesosa. Händelin
Stanco di piu soffrire taas tuo hyvin esiin Kiellandin äänen monipuolisuuden ja
hänen loistavan eläytymisensä. Kaiken kaikkiaan Kiellandin laulun kuulemisen jälkeen aikaisempi musiikin kuuntelu tuntuu kuin pitkään ihailtuaan lehdettömiä puita näkisi kirsikkapuun kukassaan.
Marianne Beate Kielland |
Lopuksi hurjien aplodien jälkeen
muusikot tulevat uudelleen lavalle ja Kielland ehdottaa yleisölle Caro mio
ben:n yhteislaulua, joka sujuu erittäin hyvin ja innostuneesti.
Konsertti on ollut kuin unelma.
Konsertin jälkeen katson aivan ensimmäiseksi, missä pääsisi seuraavan kerran
kuuntelemaan Kielland konsertteja: Vantaan musiikkijuhlilla tietysti! Toisessa
artikkelissa toivoin, että konsertin olisi voinut pullottaa. Onneksi ystävämme
Ylen Klassinen nauhoitti Händelin soolokantantteja ja kappaleita "Antiikin
aarioista" -konsertin - http://areena.yle.fi/radio/1588352 -, kuten myös sunnuntain
konsertin, jossa Kielland myös esiintyi. Huokaisen ja ajattelen, kuinka
onnekkaita olemme, että Marianne Beate Kielland.
Tulossa pian blogiin: Fabio Bonizzonin ja
Marianne Beate Kiellandin videohaastattelut!
Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki ja Karoliina Vesa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti