Merita ja Jani Koskisen toimivat
kotikonsertin isäntäparina jo toista kertaa. Tänä vuonna he olivatkin ensimmäisten
kotikonserttipaikaksi ilmoittautuneiden joukossa:
Kotikonsertin ihana tarjoilu sisälsi muun muassa nuottiavaimen muotoisia keksejä |
"Soitin Mártalle ja hän
sanoi, että kannattaa ehdottomasti ottaa lauantain konsertti - Kielland on
todella nimekäs ja tasokas laulaja, ja mezzosopraano sopii hyvin meidän
kotiimme. Meillä kävi tuuri", Merita kertoo. Koti onkin hyvin tilava ja
valoisa, kuin tehty kotikonsertille - tai siis konserteille. Viime vuonna
Koskisten tutut pitivät paljon kuulemastaan kotikonsertista, joten Koskiset
halusivat lähteä mukaan tänäkin vuonna.
Koskiset ovat muutenkin suuria
musiikin ystäviä - opiskeluaikoina heillä oli kausikortit Radion
Sinfoniaorkesterin konsertteihin. Meritalla on konservatoriosta tutkinto pianon
soitossa, mutta lopulta kauppakorkeakoulu vei voiton. Myös ooppera on lähellä
Koskisten sydäntä. Lasten myötä konserteissa käyminen on kuitenkin vähentynyt.
"Sen takia onkin kiva, että
kulttuuri tulee meidän luoksemme", Koskinen summaa. "Tässä ei ole sellaista
mahtipontisuutta kuin esimerkiksi Finlandia -talossa, vaan musiikki on ihmisten
lähellä."
Hans Knut Sveen ja Marianne Beate Kielland |
Seitsemältä hyväntuuliset
muusikot - Marianne Beate Kielland (mezzosopraano), Thomas C. Boysen (teorbi)
ja Hans Knut Sveen (cembalo) - saapuvat olohuoneeseen. He kertovat suullisesti ohjelmistostaan.
Sveenin noustessa seisomaan Kielland istahtaa cembalon eteen.
"En aio soittaa",
Kielland naurahtaa.
"Minä en aio laulaa",
Sveen vitsailee takaisin. Sveen kertoo, että osa heidän esittämistään
kappaleista on hyvin perinteisiä, sellaisia, joille useat muusikot ovat jo
kääntäneet selkänsä ajatellen, että ne ovat jo liian kuluneita. Kolmikko
kuitenkin halusi Sveenin mukaan antaa näille kappaleille mahdollisuuden.
Ensimmäisenä kappaleena on
Christoph Willibald Gluckin O del mio dolce ardor.
"Tämä kertoo tietysti
rakkaudesta", Kielland alustaa.
"Toivottavasti muistan
tempon", Sveen pohtii ja yleisö nauraa.
Thomas C. Boysen |
Ensimmäisestä hetkestä lähtien
yleisö on haltioitunut. Boysenin ja Sveenin soitto on loistokasta ja
taiturimaista, ja Kielland laulaa hurmaavasti, kuin Afroditea kutsuen. Ennen
Caro mio ben:ä Kielland kertoo sen olevan yksi lempilauluistaan ja hän
eläytyykin siihen hurmaavasti. Useassa kappaleessa saamme ihastella Kiellandin
kykyä laulaa ensiksi korkealla ja hetken päästä matalalla ja kummassakin
tapauksessa yhtä valoittavasti. Kielland selvästi laulaa mielellään
rakkaudesta, sillä ennen Händelin cantantaa hän kertoo laulun tarinasta - nainen
laittautuu makuulle kedolle ja vain unessaan pystyy olemaan rauhallinen rakkauden
raastavasta voimasta huolimatta. Lopulta rakkauden tuska on liian piinallinen
ja nainen lopettaa rakastamasta rakastettuaan.
Hans Knut Sveen |
"Me emme tietysti voi
esittää En rakasta sinua enää
-osiota", Kielland sanoo puoliksi vakavissaan.
Hans Knut Sveenille kaksi kotikonserttia, joissa hän Vantaalla esiintyi, olivat hänen uransa ensimmäiset kotikonsertit. Se oli hänestä jopa hieman pelottava kokemus.
"You never know. Mukana on
tietty arvaamattomuus."
Sveenin mukaan kotikonsertti on
muusikolle hyvin erilaista kuin konserttisalissa järjestettävä konsertti.
"Pääset lähemmäksi ihmisiä.
Heidän reaktionsa huomaa paremmin, jolloin niihin adaptoituu. Sitä ei voi
suunnitella ennakkoon - tilanteessa täytyy olla läsnä."
Marianne Beate Kielland |
Konserttisalissa järjestettävissä
konserteissa on Svenin mukaan tietty viitekehys ja sosiaalinen koodi, mitä
kaikki eivät osaa, minkä vuoksi kotikonsertti on hieno keksintö.
Kuulijat pitivät kovasti konsertista.
Barokkimusiikista suuresti kiinnostunut, Suomalaisen barokkiorkesterin
kannatusjäsen Vivi-Ann Rehnströmin mielestä on mukava, että konsertti on juuri
kotikonsertti. Hän piti kovasti Boysenin ja Sveenin soitosta ja
huumorintajusta. Kiellandin hän näkisi mieluummin oopperalavalla, koska tällä
on suuri ääni.
Leila nautti kovasti konsertista
ja sen upeasta tunnelmasta. Hän uskoo, että tunnelma oli vapautunut sekä kuulijoille
että muusikoille. Kerstin hämmästeli sitä, kuinka luonnollinen kotikonsertti
oli. Marja-Liisa puolestaan ihasteli kotikonsertin välitöntä tunnelmaa.
Marjutin mukaan konsertissa oli
rento tunnelma, sillä tila on pienempi kuin konserttisali. Susanna yhtyy Marjutin
mielipiteeseen ja piti esiintyjiä mahtavina. Lasse puolestaan jo kaavailee kotikonserttikonseptia myös Flow -festivaaleille.
Marianne Beate Kielland ja Hans Knut Sveen |
Tampereelta asti konserttiin
tullut Kimmo Antila piti konsertista todella paljon. Hänen mukaansa konsertissa
oli intiimi ja välitön tunnelma. Antila kuuntelee usein vanhaa ja
gregoriaanista musiikkia ja käykin vaimonsa kanssa vuosittain Vanhan musiikin
festivaaleilla Tyrväällä.
"Mukana oli tuttujakin
biisejä. Oli ilmeikästä tulkintaa", Antila kertoo kovasti hymyillen.
Illan isäntä Janin mukaan
konsertti oli todella hieno, vastasi hyvin odotuksia. Illan emännän Meritankin
mielestä konsertti oli aivan upea. Kysyttäessä, aikovatko Koskiset ottaa
kotiinsa kotikonsertin ensi vuonnakin he hymyilivät ja vastasivat mikä ettei.
Lopuksi ihanilla muusikoilla on
vielä paljon aikaa keskustella konserttiyleisön kanssa, antaa nimikirjoituksia
ja poseerata fanikuvissa - myös allekirjoittanut sai omansa.
Koskisten luona ollut kotikonsertti
oli selvästi yksi Vantaan musiikkijuhlien hienoimmista ja mieleenpainuvimmista
konserteista.
Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki
Teksti: Karoliina Vesa
Kuvat: Katri Somerjoki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti